Akumulatory AGM, GEL i ołowiowo-węglowe

Lead–acid battery PL Ultimatron 4
Schemat działania akumulatorów kwasowo-ołowiowych
porownanie technologii
Porównanie cech akumulatorów AGM i GEL

        Akumulatory ołowiowo-kwasowe to technologia dobrze znana już od wielu lat, mająca zalety ale też i wady. Rozwinięciem tej technologii są akumulatory AGM, GEL i ołowiowo-węglowe. Technologia AGM (Absorbent Glass Mat) pozwala na osiągnięcie w 100% bezobsługowości oraz maksymalnej odporności na wstrząsy. W tej technologii elektrolit zamknięty jest w matach z włókna szklanego i wprasowany pod wysokim ciśnieniem w płyty ołowiane. Konstrukcje płyt ołowianych i mat z elektrolitem uzależnione są od konkretnego producenta, co ma duży wpływ na jakość akumulatora. Porównując technologię AGM z tradycyjną technologią możemy śmiało stwierdzić, że osiągają one czterokrotnie wyższą wydajność cykliczną, pozwalają na znacznie szybsze ładowanie oraz wyeliminowano ryzyko wycieku kwasu. Akumulatory w tej technologii stosowane są głównie w samochodach gwarantując bezpieczny transport, instalację i użytkowanie. Akumulator AGM doskonale sprawdza się też w pracy buforowej, wspomagając system zasilania a w przypadku jego braku może stanowić główne źródło energii. Zastosowanie akumulatorów AGM to:

  • UPS – zasilanie awaryjne.
  • Instalacje C.O., zabezpieczenie zasilania
  • Systemy alarmowe
  • Systemy telekomunikacyjne
  • Oświetlenie awaryjne

Kolejnym rozwinięciem tradycyjnej technologii ołowiowo-kwasowej są akumulatory GEL (żelowe). Są nieco droższe od AGM, jednak znacznie bardziej żywotne w przypadku pracy cyklicznej. Dzięki dodatkowi kwasu krzemowego elektrolit jest związany i stanowi masę żelową a dodany kwas fosforowy powoduje lepszą zdolność ładowania po głębokim rozładowaniu. Akumulator wykonany w tej technologii może pracować w każdej pozycji, również obrócony o 180 stopni. Zastosowanie to praca cykliczna o dużej ilości cykli pracy:

  • Wózki elektryczne (też inwalidzkie)
  • Wózki elektryczne golfowe
  • Silniki elektryczne do łodzi
  • Kampery, łodzie, jachty
  • Motocykle
  • Systemy energii odnawialnej
  • UPS – zasilanie buforowe

Istotną wadą technologii kwasowych jest efekt zasiarczania płyt. Próba eliminacji tego zjawiska to akumulatory ołowiowo-węglowe (LEAD–CARBON). Cechują się dużo większą odpornością na zasiarczenie płyt a także odznaczają się wyższą odpornością na utratę pojemności w przypadku gdy akumulator pracuje w stanie niepełnego naładowania. Stan taki bardzo często występuje przy fotowoltaicznych systemach zasilania. W akumulatorach tych płyta ujemna została wykonana z kompozytu ołowiowo-węglowego, który redukuje zasiarczanie i zwiększa przyjmowanie ładunku elektrycznego. Badania wykazały, że przy 100% pełnym rozładowaniu (co często się nie zdarza), akumulatory wytrzymują co najmniej 500 cykli. Przy normalnym użytkowaniu akumulator wytrzymuje do 1000 cykli. Akumulatory tego typu są dobrym wyborem do systemów fotowoltaicznych. Trwałość, odporność na głębokie rozładowania i przebywanie w stanie rozładowania są lepszymi cechami niż posiadają akumulatory żelowe. Zastosowanie tych akumulatorów to:

  • Jachty, Łodzie Motorowe
  • Fotowoltaika, Elektrownie Wiatrowe, Magazyny Energii
  • Instalacje zasilania awaryjnego UPS
  • Siłownie Telekomunikacyjne
  • System oświetlenia awaryjnego UPS, alarmowe, ppoż

Akumulatory wykonane w technologii ołowiowo-węglowej mają bardzo dobrą wydajność ładowania i rozładowania. Można go w pełni naładować w ok. 90 min.

Akumulatory AGM, GEL i LEAD–CARBON firmy ULTIMATRON France.

Rozwój technologii akumulatorów firmy ULTIMATRON, której jesteśmy dystrybutorem, koncentruje się na trwałości, wydajności i bezpieczeństwie użytkowania produktów. Dzięki dziesięcioleciom doświadczenia w produkcji akumulatorów, dynamiczny zespół ULTIMATRON zapewnia postęp zorientowany na rozwój technologii i satysfakcję klienta. Bezkompromisowe wytyczne w produkcji i kontrola jakości zapewniają stałą jakość produktów, co owocuje 5 letnią gwarancją producenta. Opracowanie unikalnych technologii, takich jak akumulator LiFePO4 ładowany przy -20ºC, to wizytówka firmy ULTIMATRON.

Oznaczenie typów akumulatorów firmy ULTIMATRON:

JM – akumulatory AGM,   np. JM12-100Ah, JM12-200Ah,

JDG – akumulatory GEL,   np. JDG12-100Ah, JDG12-200 Ah

JPC – akumulatory ołowiowo-węglowe,   np. JPC12-150Ah, JPC12-200Ah.

JM12 100Ah 768x768 ciety
Akumulator AGM
JDG12 150Ah ciety
Akumulator GEL
JPC12 150Ah solar
Akumulator ołowiowo-węglowy

Praktyczne aspekty wyboru rodzaju akumulatora.

Istotnymi warunkami wyboru najlepszego typu akumulatora do konkretnego zastosowania z prezentowanych technologii jest z jednej strony cena a z drugiej parametry użytkowe. Nie zawsze trafnym wyborem jest niska, jednostkowa cena, ponieważ inne parametry jak żywotność, odporność na głębokie rozładowanie lub odporność na zasiarczenie, powodują lepszą opłacalność w dłuższym okresie użytkowania. Jest możliwe, że przy źle dobranej technologii do konkretnego zastosowania, będziemy musieli zużyć w tym samym czasie eksploatacji dwa akumulatory zamiast jednego. Dlatego polecamy konsultacje przed zakupem, bo zadowolony klient jest priorytetem naszej pracy.

“Tylko prawidłowo dobrany rodzaj akumulatora spełni swoją rolę technicznie jak i ekonomicznie.”
Konrad Fedyna
Przed dokonaniem zakupu powinniśmy znać:
  • wymiary obudowy z układem biegunów
  • pojemność baterii
  • napięcie znamionowe
  • wydajność prądową

Nasza firma specjalizuje się w akumulatorach do sprzętu i pojazdów specjalnych, kamperów i przyczep kempingowych, motorówek i jachtów, magazynów energii i systemów fotowoltaicznych, instalacji zasilania awaryjnego UPS, wózków inwalidzkich.


Przechowywanie akumulatorów:

Akumulatory GEL, AGM, ACID przechowujemy w stanie pełnego naładowania. LiFePO4 przechowujemy naładowane w 80%.
Akumulatory GEL doładowujemy co 2-miesiące.
Akumulatory AGM doładowujemy co 1-miesiąc.
Akumulatory ACID doładowujemy co 2-tygodnie.
Akumulatory LiFePO4 doładowujemy co 6-miesięcy do stanu 80% pojemności.

Najlepszą temperaturą do przechowywania akumulatorów jest zakres od 5 ºC do 15 ºC, w tym zakresie akumulatory mają małe samorozładowanie.